Julkaistu

Mietitäänkö teillä huoltoprosessien kehittämistä?

Kokosimme 5 vinkkiä, joiden avulla viet huoltokohteiden ylläpidon ammattimaiselle tasolle.

Poimi yrityksellesi hyvät käytännöt parantaaksesi niin asiakkaittesi kuin työntekijöidesikin tyytyväisyyttä.

  1. Sähköistä huoltokohteittesi tiedot

    Kokoa tärkeimmistä huoltokohteestasi sähköinen kohdekortti. Kohdekortille on hyvä koota huoltohistoria ja eri huoltojen aikataulut (esim. iv-koneen suodattimet joka vuosi samaan aikaan). Lisää kohteelle valmistajan ohjeet ja kaikki tarpeelliset yhteystiedot. Näin kaikki kohdetta koskeva löytyy yhdestä paikasta.

  2. Ylläpidä kohteen dokumentteja sähköisesti

    Kun olet tehnyt kohdekortin valmiiksi, ylläpidä sitä. Täydentäkää huoltojen jälkeen mahdolliset mittaustulokset, ja dokumentit kohteesta suoraan kohdekortille seuraavia huoltokertoja ja asiakkaan kysymyksiä ajatellen. Dokumenttipankin kasvattaminen voi myös auttaa myöhemmin esimerkiksi vikatilanteiden selvittämisessä valmistajan kanssa.

  3. Panosta työohjeiden mobiilikäyttöisyyteen

    Huomioi huoltotöiden olosuhteet – hyvät työohjeet eivät auta, jos ne eivät ole saatavilla. Papereista ja pitkistä viestiketjuista mobiiliapplikaatioon siirtyminen helpottaa työn tekemistä. Sovelluskehitys on mennyt hurjasti eteenpäin ja nykyisin esimerkiksi suoraan sovelluksessa käytettävä sähköinen tarkastuslista on hyvä apuväline esimerkiksi työturvallisuusmääräysten ja sopimussisältöjen noudattamisen varmistamiseksi. Toimiessasi esimerkiksi suurempien kauppaketjujen kanssa prosessissa on usein tapana pyytää työn tilaajan edustajan allekirjoitus. Tämä tilaajan hyväksyntää- tarkoittava allekirjoitus edellytetään usein myös laskulle ja siksi sekin kannattaa usein ottaa suoraan puhelimelle työtehtävällä.

  4.  Aikatauluta tulevat ennakkohuollot työntekijöillesi etukäteen

    Automatisoi rutiineiksi jo tiedossa olevat tulevat huollot. Mikäli käytät esimerkiksi Entrén aikataulutustyökalua, on kiirekeikkojen ja muiden yksittäisten töiden sovittaminen huomattavasti helpompaa, kun rutiinikohteet ovat valmiiksi ylhäällä ja silmiesi edessä.

  5. Sähköistä asiakkaittesi huoltopyynnöt

    Puhelimitse tapahtuvat työtilaukset tarkoittavat rahaa, mutta aiheuttavat usein monta soittoa lisää, kun etsit työlle tekijää ja sovit aikataulusta. Tarjoa asiakkaillesi oma käyttöliittymä, josta pyytää huoltoa ja seurata kohteen tapahtumia.

 

Kaipaatko sparrausta? Autamme mielellämme.

Jätä yhteydenottopyyntö asiantuntijallemme lomakkeella:

  • Kenttä on validointitarkoituksiin ja tulee jättää koskemattomaksi.

Ota rohkeasti yhteyttä kokeneisiin asiantuntijoihimme, niin katsotaan teille paras ratkaisu