Julkaistu

Inflaatiopeikko ei ole satuhahmo vaan ihan totta.

 

Viimeisen puolen vuoden aikana inflaatio on näkynyt myös talotekniikka- ja rakennusalojen yritysten ansainnassa. Rakennusalojen yritykset ovat viime vuosien noususuhdanteen jäljiltä hyvässä kunnossa, mutta milloin viimeksi yrityksessäsi on tarkasteltu työmaaseurannan toimintamalleja? Urakkasummaan tai urakan kokonaiskestoon perustuvat rajat projektiseurannan perustamiselle ovat tyypillisiä. Vallitsevassa epävakaassa tilanteessa on hyvä hetki tarkastaa, onko riman korkeus yhä sopiva. Milloin urakasta kannattaa perustaa tarkempi projektiseuranta? Entä urakan ulkopuoliset työt ja hävikki – kuka nämä oikeasti yrityksessäsi maksaa?

Kannattavuus on jokaisen yrityksen tärkein toiminnan ajuri ja tunnusluku. Ideaalitilanteessa urakkalaskenta tehdään tarkasti ja urakkaan kuuluvat ostot valmistellaan hyvin, mutta tämä vaatii yritykseltä riittävää puskuria, jotta varastosaldoon on mahdollista sitoa pääomaa.

Yksi keskusteltu toimintamalli ovat indeksit, joita vaikkapa länsinaapurissamme Ruotsissa käytetään yleisesti urakkasopimuksissa. Tämä ei ole tällä hetkellä Suomessa totuttu tapa toimia, mutta mitä voimme siitä oppia ja mitä epävarmassa tilanteessa siis kannattaa tehdä?

 

Mistä lähteä liikkeelle?

Aivan ensimmäiseksi on syytä lisätä omaa tietoisuutta yrityksen taloudellisesta tilanteesta. Jokainen yritys elää kannattavasta liiketoiminnasta ja on enemmän kuin okei välillä nostaa hintoja. Seuraa katettasi aina.

Nykyaikaisissa ohjelmistoissa projektihallinnan perustaminen ei ole enää raskasta vaan kynnystä seurannan lisäämiselle kannattaa rohkeasti madaltaa. Kun projekti on avattu, ei tuntien ja tarvikkeiden kohdistaminen ole sen työläämpää projektiseurannan tarpeisiin kuin mitä normaali työtapa muutenkaan. Tämä on kevyt tapa rakentaa nopea näkymä sille, miten urakka sujuu.

Entré projektinhallinta

Entäs se tulopuoli?

Kun työ sitten valmistuu, ja laskut on tehty huolellisesti seuraa vielä tärkeä osuus. Maksaahan asiakkaasi laskun?

Ajantasainen reskontra nykyaikaisessa ohjelmistossa pitää onneksi asiakaskohtaisesti huolta siitä, ettei huonolle maksajalle tietämättä avata uusia työtilauksia, mutta välillä on tarve myös hakea rahoitusta laskusaataville. Yhteistyökumppanimme KTI Laskutus Oy tarjoaa joustavia laskurahoituspalveluita, joilla pystyt nopeuttamaan kassankiertoasi. Laskurahoituksen avulla saat sovitun osuuden, jopa 100 %, myyntilaskuistasi heti yrityksen tilille. Näin oma kassa pysyy helpommin kunnossa. KTI Laskutus hoitaa rahoittamistaan laskuista niiden koko elinkaaren: eräpäivävalvonnan, muistutuksen ja tarvittaessa perinnän. Näin sinulle jää enemmän aikaa keskittyä oman yrityksesi ydintoimintaan. Integraation ansiosta voit käyttää KTI Laskurahoitusta haluamiisi laskuihin suoraan Entressä tai Xpajassa.

 

Jätä yhteydenottopyyntö ja mietitään yhdessä yritystäsi  paremmin tukeva ohjelmistoratkaisu.

 

Jätä yhteydenottopyyntö asiantuntijallemme

Ota rohkeasti yhteyttä kokeneisiin asiantuntijoihimme, niin katsotaan teille paras ratkaisu