Pirkan Sähköhuolto Oy

Xpajan avulla Pirkan Sähköhuolto sai käyttöönsä kaikki yrityksen tarvitsemat toiminnot. Syksyllä 2017 käyttöön otetun, mobiilisti toimivan Entré Portalin ansiosta yrittäjän lomakin mahdollistui ensimmäistä kertaa seitsemään vuoteen.

Pajadata valikoitui ohjelmistotoimittajaksi suositusten ja paikallisuuden ansiosta

Kun nokialaisen Pirkan Sähköhuolto Oy:n yrittäjä Marko Soltin perusti yrityksensä vuonna 2011, hän halusi toiminnan pohjaksi kunnon ohjelmiston. Hän oli jo työuransa aikana ehtinyt nähdä papereihin perustuvan toimintatavan heikkoudet.

”Aiemmissa työpaikoissani mentiin ihan paperilapuilla. Yritin jo viimeisimpään työpaikkaanikin puhua järjestelmän käyttöön ottoa, mutta se ei ottanut tuulta alleen”, Soltin sanoo.

”Erityisesti laskutusjärjestelmän takia ohjelmisto oli omalle yritykselle tarpeellinen. Kollegoillani oli jo silloin käytössään Xpaja-pohjaisia ohjelmia, ja he sanoivat olleensa niihin tyytyväisiä. Keväällä 2011 kävin vielä juttelemassa Pajadatan kanssa messuilla”, Soltin kertoo lähtökohdista.

Soltinilla oli muutama muukin vaihtoehto ohjelmiston tarjoajaksi, mutta Pajadatan Xpajan eduksi tilanteen ratkaisi paikallisuus. Syksyllä yritystoiminnan käynnistyessä Xpaja otettiin käyttöön heti alusta lähtien, kaikki toiminnot ostoreskontraa ja palkanlaskentaa lukuun ottamatta.

”Ajattelin, että lähellä sijaitsevalta yritykseltä on helppo saada apua tarvittaessa. Se on myös toiminut hyvin: kun olen esimerkiksi vaihtanut tietokonetta, olen ottanut uuden ja vanhan koneen mukaan Pajadatalle, ja siellä on autettu ohjelmiston siirtämisessä.”

Entré Portal tehosti Xpajan toimintaa entisestään

Enää Soltinin ei tarvitse tietokoneen vaihtuessa tehdä ohjelmiston uudelleenasennusta, sillä hän otti vuoden 2017 puolella käyttöön Xpajan Entré Portal -sovelluksen. Koko ohjelmisto ja kaikki sen sisältämät tiedot ovat nyt turvallisesti tallessa pilvessä.

”Aiemmin keikat tulivat meillä suoraan puhelimeen, ja sitten niitä laitettiin vihkoon tai paperille ylös. Lappuja hukkui ja en tiedä, miten paljon meillä jäi sen takia laskuttamatta. Nyt kun meille tulee keikka, toimistossa työskentelevä vaimoni saa hoidettua keikkojen perustamisen Entré Portaliin saman tien. Keikat näkyvät siellä ensin avoimina, ja sitten ne jaetaan kolmen asentajamme kesken.”

Keikkojen jakaminen sujuu nykyään jo niin hyvin, että Soltin pystyi tänä vuonna pitämään 7-vuotisen yrittäjätaipaleensa ensimmäisen kesäloman.

”Olin viikon mökillä ja läppäri oli siellä mukana. Keikat tulivat suoraan Entré Portaliin, ja aamuisin hommien jako hoitui helposti puolessa tunnissa ilman että minun tarvitsi kertaakaan soitella pojille. Se antoi mukavasti yrittäjävapautta.”

”Myös laskutusnopeus parani mobiilisovelluksen myötä ihan eri sfääreihin. Ennen laskujen laittamiseen meni joskus kuukausikin, mutta nyt ne lähtevät jo samana päivänä tai viimeistään parin kolmen päivän sisällä. Kassan kierto on parantunut aika lailla. Maksaahan verkkolaskutuksen käyttö tietysti, mutta niin maksavat postimerkit ja kuoretkin. Ja jos töitä jäisi laskuttamatta, niin menetettäisiin jo isompia summia. Kaiken kaikkiaan ollaan ehdottomasti positiivisella puolella.”

Vajaan vuoden käytön aikana on tullut selväksi, että Entré Portal sopii sähköyrityksen arkeen täydellisesti.

”Kun vihdoin pääsimme mobiiliin käsiksi, niin en mistään hinnasta enää luopuisi siitä. Teemme 250–300 keikkaa kuukaudessa, ja mobiilisovellus helpottaa niiden hallintaa todella paljon. Sen käyttö oli myös helppo oppia: jopa meikäläinen 51-vuotias oppi sen nopeasti, saati sitten nuoremmat. Koulutustilaisuudessa kesken olevat keikat näpyteltiin valmiiksi sovellukseen ja ne olivat meille mallina seuraavien lisäämiseen. Uusi systeemi saatiin otettua kerralla käyttöön”, Soltin kertoo.

Asiakaslähtöinen palvelu saa suosittelemaan

Koko seitsemän vuoden yhteistyön ajan Soltin sanoo olleensa erittäin tyytyväinen Pajadatan palveluun.

”Heiltä soitellaan säännöllisesti muutaman kerran vuodessa, onko kaikki hyvin. Tykkään siitä, että asiakkaaseen päin ollaan yhteydessä ja kysellään kuulumisia.”

”Parasta Pajadatan palvelussa on juuri se, että he ajattelevat ja toimivat asiakaslähtöisesti. Asiakasta kuunnellaan ja toiveet otetaan huomioon”, Soltin kiteyttää.

Siihen, että Soltin aikanaan valitsi Pajadatan ohjelmiston, vaikuttivat paljon kollegoiden suosittelut. Nyt on hänen vuoronsa laittaa hyvä kiertämään antamalla omat suosittelunsa Xpajasta.

”Kyllä minä olen sitä suositellutkin ja suosittelen edelleen”, Soltin sanoo.

Ota rohkeasti yhteyttä kokeneisiin ratkaisumyyjiimme, niin katsotaan teille paras ratkaisu.