TNT-Putki Oy Ab: ”Miksi vaihtaa ohjelma, joka toimii?”

Pajadatan ohjelmisto ja erityisesti sen työmaaseuranta on ollut tärkeä työkalu TNT-Putki Oy Ab:n kasvaessa kahden hengen yrityksestä kohti parin miljoonan liikevaihtoa. Samalla yhteistyön on tehnyt mukavaksi henkilökohtainen palvelu.

Järjestelmällisyyttä hallinnon pyörittämiseen

Kun espoolainen TNT-Putki Oy Ab aloitti toimintansa vuonna 2005 yrittäjäpariskunnan, Jouni ja Miili Jauhiaisen voimin, toiminnan ohjauksessa selvittiin aluksi jonkin aikaa ilman ohjelmistoa.

”Minulla on taloushallinnon tausta, joten tiedän, mitä hallinnon pyörittäminen vaatii. Se onnistuu ilman ohjelmistoa niin kauan kuin hallinnollisia töitä on vain vähäisiä määriä. Kun meille palkattiin ensimmäinen työntekijä, oli kuitenkin tarve miettiä sopivaa järjestelmää”, Miili kertoo.

Tuosta hetkestä on nyt aikaa kymmenisen vuotta. Pajadatan ohjelmisto erottui muista heti alkuun sillä, että se teki tukkuhinnastojen käsittelystä helppoa.

”Silloin ei ollut paljon tarjontaa muista ohjelmistoista, jotka tekivät tukkujen kanssa yhteistyötä. Saimme hinnastot ohjelmistoon sisään ja pystyimme ajamaan tuhansia ja tuhansia osia LVI-koodeilla. Se oli meille iso helpotus ja samalla ensimmäinen kriteeri, miksi valitsimme juuri Pajadatan”, Miili perustelee.

”Tärkein syy ohjelmiston hankkimiseen ylipäänsä oli reskontran hoitaminen. Ohjelmiston avulla laskut ja ostot saatiin järjestykseen. Palkanlaskenta tietysti myös helpottui, kun automatiikka nopeutti sitä. Kun kaikki työntekijät ovat tuntipalkkalaisia, palkkojen laskeminen veisi muuten paljon aikaa.”

TNT-Putki Oy Ab:n henkilöstöstä Miili on se, jonka työ painottuu eniten ohjelmiston käyttämiseen.

”Minä käytän kaikkia ohjelmiston osia. Asentajat taas käyttävät työmääräimiin liittyvää mobiilipuolta, tekevät siellä omat työmääräimensä ja kirjaukset mobiilisti. Työnjohtajalla, joka on myös asentaja, on pääsy ostoreskontraan sekä työmaapuoleen. Ohjelmassa pystyy helposti rajaamaan, kuka näkee ja mitä.”

Työmaaseuranta ja ohjelmiston toimivuus ovat tukeneet yritystoimintaa

Vuosien varrella TNT-Putki Oy Ab on kasvanut tasaiseen tahtiin, ja nyt työntekijöitä on yhteensä jo yhdeksän. Myös työmaiden koot ovat kasvaneet, ja sen myötä yrityksessä otettiin käyttöön Pajadatan työmaaseuranta viitisen vuotta sitten.

”Työmaaseuranta on palvellut meidän tarpeitamme tosi hyvin. Isot urakat voi laittaa suoraan ohjelmaan ja niitä on kaikin puolin helppo seurata”, Miili sanoo.

”Kaikki verottajan edellyttämät raportoinnit on tehty työmaaseurannassa helpoiksi. Ei tarvita suurta ponnistelua, kun hommat on kaikki suoritettu. Raportteja saa suoraan järjestelmästä, ja myös jälkiseuranta onnistuu ohjelmassa. Sieltä nähdään selkeästi, ollaanko plussalla vai miinuksella.”

Miili mainitsee vielä erikseen sen, miten tärkeässä roolissa työmaaseuranta on ollut yrityksen kasvussa.

”Työmaarekisteri on auttanut yritystämme kasvamaan nykyiseen kokoluokkaansa – vajaan kahden miljoonan liikevaihtoon. Isot työmaat ovat haastavimpia ja niihin liittyy paljon tietoa. Työmaaseurannan ohjelmassa saa nämä asiat kytkettyä toisiinsa ja kiteytettyä tosi hyvin.”

Parhaaksi asiaksi Pajadatan ohjelmistossa Miili nostaa sen varman toimivuuden.

”Koko meidän Pajadatan järjestelmän käytön ajalta en muista päivääkään, jolloin se ei olisi toiminut. Se ei kaadu. Jos ohjelmaan joskus tulee pieniä bugeja, niin ne selvitetään tosi nopeasti. Päivitykset tapahtuvat aina työajan ulkopuolella, eikä tule päiviä, jolloin ohjelmisto ei olisi käytettävissä. Se on myös tarpeeksi yksinkertainen.”

”Kun alaamme liittyviä uusia säädöksiä tulee, Pajadata huomioi ne aina ohjelmistossa ja pyrkii tekemään ne helpoksi käyttäjille. Esimerkiksi vuodenvaihteessa tulorekisterin voimaan tullessa pyysimme Pajadatalta meille henkilön, joka laittoi kaikki kuntoon. Samalle käynnille saimme järjestymään myös urakkalaskentaan liittyvää lisäkoulutusta henkilöstöllemme.”

Palvelua, jolla on kasvot

Pajadatan asiakaspalvelussa TNT-Putki Oy Ab:lla arvostetaan erityisesti henkilökohtaista palvelua.

”Pajadatan kanssa toimiessa ihmisillä on kasvot. Heidän kanssaan henkilökemia toimii, kaikki yhteydenotot ovat olleet helppoja ja heiltä vastataan aina. En soita bittiavaruuteen, vaan Pajadatalla on oikea henkilö, joka vastaanottaa puhelun. Olen sillä tavalla vanhanaikainen, että tykkään keskustella asioista puhelimitse. 99,9-prosenttisesti kaikki on selvinnyt yhdellä puhelulla ja asiat korjaantuvat helposti”, Miili sanoo.

”Minusta on hienoa, että ihmiset joiden kanssa toimimme, käyvät myös fyysisesti meillä. Olen tavannut Pajadatan henkilöitä ja he tulevat tarvittaessa paikan päälle. Nyt kun Pajadatalla on myös Vantaalla toimipiste, on etäisyys lyhyempi kuin Tampereelta. He pystyvät toki auttamaan kauempanakin olevia asiakkaita etäyhteyden avulla.”

Yhteistyön helppous on pitänyt TNT-Putki Oy Ab:n uskollisesti Pajadatan asiakkaana, vaikka tarjolla on ollut monia muitakin ohjelmistotoimittajia.

”Ei mene kuukautta, etteikö joku ohjelmistotoimittaja soittaisi ja tarjoaisi palveluitaan. Lojaalisti olemme kuitenkin pysyneet Pajadatalla. Miksi vaihtaa ohjelma, joka toimii? Saamme siltä sen, mitä haluamme ja sen käyttö on helppoa”, Miili tiivistää.

”Totta kai suosittelen Pajadataa myös muille yrityksille. Jos en tykkäisi siitä, niin se ei olisi minulla käytössä. Meidän alan yrityksille Pajadatan ohjelmisto toimii tosi hyvin. Siihen pystyy lisäämään osioita matkan varrella sen mukaan, mitä yritys tarvitsee ja myös hinta määräytyy käyttäjämäärän perusteella. Käyttö on helppo aloittaa pienestäkin.”

Ota rohkeasti yhteyttä kokeneisiin ratkaisumyyjiimme, niin katsotaan teille paras ratkaisu.